duscuvorba

pricini de vorba

Plagiatul ca arma

La inceputul saptamanii nutream speranta ca, din toata tevatura asta cu plagiatul sa se nasca si ceva bun. Cu alte cuvinte, in vrajba neostenita a politicienilor de la noi, sa se nasca o solutie noua de atac a  adversarilor politici care sa puna “text în stânga, text în dreapta” (C.T. Popescu) si sa vada astfel toata lumea  ce si cat o fi fost furat. Problema este insa de interpretare – nu prea asimilam, “la nivelul mentalului colectiv” (termen folosit cu obstinatie in ultimele zile de Sorin Rosca Stanescu, Radu Tudor, Sever Voinescu …) plagiatul cu furtul. Asa ca, pentru toata lumea, acest “text în stânga, text în dreapta” inseamna copiat si nu furt. Iar solutia pentru cel prins ca a copiat este o sanctiune, nicidecum un blam moral si o excludere din prim-planul vietii publice ori politice. Am copiat, am fost prins, iar acum primesc cea mai mica nota si merg mai departe. De aici si pana la “sunt gata  sa renunt si la titlul de doctor, daca e cazul” (Victor Ponta)  sau la “Eu, spre deosebire de Victor Ponta, am renuntat la a-mi face doctoratul, vazand ca, in lipsa timpului, trebuie sa accept ca profesorii sa imi scrie lucrarile” (Elena Udrea) este doar un pas. Nu, nu este copiat la teza ori la lucrarea de saptamana asta (desi tot grav este si acolo), aici este furt in toata regula! Dat fiind faptul ca aproape un sfert dintre alesii din Parlament sunt doctori sau doctoranzi (Gandul) ar fi fost un exercitiu de “developare” binevenit inainte de campania electorala din toamna. Nu cred ca va continua prea mult lupta pe tema plagiatelor, adica “ai vostri au plagiat mai mult”! Presedintele Traian Basescu a reusit, din nou, sa duca in derizoriu o intreaga categorie – cea a profesorilor universitari conducatori de doctorate. Conditionarea ocuparii unui post in guvern de o declaratie ca nu ai furat (intelectual adica, nu ai furat la obtinerea titlului de doctor in stiinte) pune sub semnul intrebarii onestitatea dascalilor. Cum multi demnitari au uitat sa-si treaca in declaratiile de avere unele bunuri, la fel se poate intampla si cu numarul de pagini copiate… Victor Ponta declara senin ca “Am plagiat cele 30 de pagini, din 410 pagini, e totuşi o performanţă”.

Profesorii universitari sunt, din nou, pe acelasi plan cu hotii. Cam la fel a fost in trecutul apropiat si cu medicii (care toti furau), cu judecatorii (care sunt mana in mana cu infractorii), cu politistii (care sprijina clanurile mafiote)…

Mai multe despre plagiat, ce este si cum se pedepseste gasiti pe http://www.fjsc.ro/  – Ghid impotriva plagiatului; profesorul Dumitru Sandu are un excelent articol in Contributors.ro pe tema plagiatului; Septimiu Chelcea, Metodologia elaborarii unei lucrari stiintifice, capitolul despre plagiat.  Fata de anul 2008, cand a fost publicat articolul “Copiatul sport national” situatia pare mai rea acum.

3 răspunsuri la „Plagiatul ca arma

  1. petrov 22/06/2012 la 9:48 AM

    profesorii sunt pe plan cu hotii pentru ca sunt complici la hotie. majoritatea dintre ei inchid ochii la mizeriile astea. asta e tara, sa nu ne ascundem dupa deget.

    • dusul cu vorba 22/06/2012 la 11:15 AM

      Din pacate sunt si profesori care fac asa ceva. Pentru ca si noi (cei care am trecut prin scoli) am permis acest lucru. Dar nu toti dascalii fac si aproba asta, dupa cum nu toti sunt hoti. Generalizarile si concluziile definitive ne duc spre o fundatura si o blocare a dialogului.

  2. Hari 22/06/2012 la 10:58 AM

    Un domn profesor universitar, a cărui principală contribuție teoretică era o carte tradusă din rusă, fără să știe că era doar o traducere rusească a unei cărți americane de referință, se afla la mare, într-una din vilele „de protocol”. În parcarea vilei vede o mașină cu număr străin și îl abordează pe posesorul vehiculului: de unde sunteți, cu mașina asta? Din Belgia, vine răspunul. Bruxelles. Aha, zice domn profesor, n-am fost niciodată acolo. Poate vreți să mă invitați. Știți, aș putea să vă aranjez un doctorat.

    P.S, Am mai pus această povestire și pe altundeva, dar asta nu poate fi considerată nici plagiat, nici furt 🙂

Lasă un răspuns

